به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، مهسا یغمایی، کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی تبریز به عنوان برگزیده مرحله منطقه ای دومین دوسالانه قصه گویی نهال امید، قصه گویی را نمایی از زندگی و تجربیات پیشینیان که در ذهن مخاطب نقش می بندد، دانست.
یغمایی روند برگزاری دومین دوره دوسالانه قصه گویی نهال امید را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: برگزاری جشنواره های قصه گویی گامی در جهت هر چه بهتر شدن ارائه خدمات به اعضای کتابخانه خواهد بود؛ زیرا پویایی کتابخانه ها نیازمند به روز بودن خدمات کتابخانه ها و ارائه فعالیت هایی جهت برطرف کردن نیازهای مطالعاتی نسل جدید است.
یغمایی گفت: پیدا کردن یک قصه خوب و مناسب، اولین کاری است که یک قصه گو باید انجام دهد؛ زیرا اگر قصه اش درست انتخاب نشود و با معیارهای یک قصه مناسب سازگار نباشد نه تنها هیچ تأثیری بر مخاطب نمی گذارد، بلکه زحمت او را هم به هدر می دهد.
کتابدار بخش کودک کتابخانه مرکزی تبریز گفت: حضور در این دوره سبب شد دقیق تر به متن داستان ها نگاه کنم و بیشتر به سلایق گروه های سنی توجه داشته باشم تا بتوانم قصه هایی مناسب سن و سلیقه مخاطبانم انتخاب و در اجرای قصه هایم راحت تر و خلاقانه تر از ابزارها استفاده کنم؛ چون قصه گو تصویرگری است که با استفاده از توانمندی های خود و تناسب درستی که میان گفتار و حرکات دست و صورت ایجاد می کند، نمایی از زندگی و تجربیات پیشینیان را در ذهن مخاطب نقش می زند تا او را به صورت غیر مستقیم از این تجربیات بهرمند کرده و راه و رسم درست زندگی را به او نشان دهد.
وی ادامه داد: در جهان امروز و در کشورهای صنعتی و پیشرفته علی رغم رسانه های مدرن دیداری و شنیداری، قصه گویی نه تنها کنار گذاشته نشده بلکه، با برپایی جشنواره های متعدد در گروه های سنی مختلف، از آن به عنوان یک فعالیت جذاب، موثر و نشاط بخش پاسداری می شود. بعضی از این جشنواره ها با سابقه های طولانی و به طور منظم، اهالی قصه گویی را به سمت خود می کشانند و زمینه تبادل تجربه را برای آن ها فراهم می آورند. قصه گویی در کارگاه های جنبی چنین فستیوال هایی به طور جدی و با دریافت هزینه های قابل توجهی به علاقمندان آموزش داده می شود و قصه گویان گواهینامه دریافت می کنند تا بتوانند به صورت یک حرفه از آن بهره ببرند. رشته های خاصی در دانشگاه های این گونه کشورها به عنوان داور در فستیوال ها حضوری جدی دارند و با مباحث نظری خود موجب ارتقای سطح علمی کار می شوند. با این حساب کتابداران نیز باید نگاه ویژه ای نسبت به قصه گویی به عنوان یک مهارت ضروری جهت جذب اعضا به کتابخانه و استفاده از منابع کتابخانه داشته باشند زیرا قصه گویی یکی از بهترین روش های ترویج کتابخوانی است. هر کتابدار با دانستن اصول صحیح قصه گویی می تواند مفاهیم کتاب ها را به صورت خلاقانه به مراجعین ارائه دهد و آنان را به مطالعه مفید ترغیب کند. قصه گویی باعث ارتباط مستقیم کتابدار با اعضا شده و حتی می تواند به صورت غیر مستقیم به ارائه خدمات مشاوره ای بپردازد. از این رو جشنواره قصه گویی بهانه ای است تا کتابداران دانسته های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از دانسته ها و تجربیات دیگران استفاده کنند.
یغمایی گفت: به نظرم در این دوره از جشنواره، کتابداران بسیار حرفه ای تر ظاهر شده اند و به دلیل گذارندن دوره های قصه گویی با ایده های نو به قصه گویی پرداختند. من به شخصه توانستم از این قصه گویی ها ایده های بسیاری برای اجرای قصه های بعدی بگیرم.
وی اضافه کرد: در مرحله استانی آخرین نفری بودم که روی صحنه رفتم، دانش آموزانی که برای تماشای قصه گویی ها آمده بودند دیگر خسته شده بودند و می خواستند هرچه زودتر سالن را ترک کنند. اوایل قصه ی من همراه با ترس و استرس بود و این ترس و استرس را در چهره ی دانش آموزان و یکی از معلمینی که در ردیف آخر نشسته بود می دیدم تا اینکه به قسمتی از قصه رسیدم که دیو ترسناک قصه ناگهان احساس می کنه مادرش را پیدا کرده و ذوق زده می شود، که یک آن خنده های بلند معلم از ته سالن کم مانده بود حواسم را از ادامه قصه پرت کند و خنده ام بگیرد و باعث شد همه افراد حاضر در سالن شروع به خندیدن کنند و خستگی از تن همه در بیاد.
ارسال نظر